Resultaten: 6

 
Collectie
Plaats
Trefwoorden
 
lijst/tabel met zoekresultaten, pagina 1 van 1
IcoonBeschrijvingPlaats
Bekijk detail van "De Bospoort" Bekijk detail van "De Bospoort" De Bospoort
Het Bospoortgebied, door Edenaren ‘De Bospoort’ genoemd, wordt omzoomd door de Molenstraat, de Notaris Fischerstraat, de Amsterdamseweg en de Grotestraat. Het oude centrum van Ede lag vroeger meer naar het noorden; vanaf de Oude Kerk tot aan het huidige café De Bospoort waren er bijna huis aan huis winkeltjes en werkplaatsen te vinden. Wanneer we in de eerste jaren van de 20 e eeuw rondwandelen in dit gebied dienen we te weten dat de straatnamen anders waren dan tegenwoordig. Daar waar nu de Grotestraat de Molenstraat kruist, boog de weg linksaf, ging onder de naam Grotestraat verder, over wa...
Ede
Bekijk detail van "Goudsberg" Bekijk detail van "Goudsberg" Goudsberg
Periode: IJstijd tot heden De Goudsberg is een heuvel ten noordoosten van Lunteren. Het is één van de uitlopers van het Veluwe massief en circa vijftig meter hoog. De verschillende ‘bergen’ in het landschap zijn ontstaan in de laatste ijstijd. De stuwwal waarvan ze deel uitmaken is duidelijk te zien vanuit de Gelderse Vallei. Andere bergen in de omgeving zijn onder andere de Galgenberg, Schelenberg, Langenberg en Stenenberg. Iets ten oosten van de Goudsberg, aan de andere zijde van de Hessenweg, op de Lindenberg bevindt zich het geografische middelpunt van Nederland. Kippenlijn De Goudsberg (...
Lunteren
Bekijk detail van "<span class="highlight">Kippenlijn</span>" Bekijk detail van "<span class="highlight">Kippenlijn</span>" Kippenlijn
Periode: 1902 tot heden Op het traject waar sinds 2006 de blauwe Connexxion-treinen van de ‘Valleilijn’ rijden, konden we ruim honderd jaar eerder een stoomtrein met weinig comfortabele rijtuigen zien rijden. Op 1 mei 1902 werd het baanvak Ede-Barneveld in gebruik genomen. Voor het zover was waren er vele plannen en (particuliere) initiatieven geweest. In 1861 werd de Spoorwegwet aangenomen, waarin werd bepaald dat de Staat de verantwoording nam voor een aaneengesloten spoorwegnet in ons land. Op dat moment reden er onder andere al treinen tussen Amsterdam, via Ede, en Arnhem (1845), tussen U...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Bekijk detail van "Station Ede - Wageningen" Station Ede - Wageningen
In 1845 was de spoorlweg Amsterdam-Utrecht-Arnhem gereed en werd Ede per spoor bereikbaar. Deze zo genaamde ‘Rhijnspoorweg’ is een van de oudste spoorlijnen van ons land. De komst van de trein heeft een zeer belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Ede. Zonder het in gebruik nemen van een klein station, halverwege Ede en Bennekom, zou de gemeente Ede niet zijn geworden wat het nu is. Voor het gehele traject waren maar drie stations voorzien: Amsterdam, Utrecht en Arnhem. Alle verder aanliggende plaatsen werden slechts als ‘haltes’ beschouwd. Bij die haltes promoveerden de vrij gekomen b...
Ede
Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Bekijk detail van "Station Ede-Dorp" Station Ede-Dorp
Periode: 1902 tot heden Toen in 1902 het spoortraject Ede-Barneveld werd aangelegd, een lijn die al snel ‘Kippenlijn’ werd genoemd, werden er in de gemeente Ede twee stations en drie haltes gebouwd. Het meest zuidelijke station van de lijn bestond al sinds 1878 aan de Rhijnspoorbaan. In Lunteren en in Ede werden vrijwel identieke stations opgetrokken. Ook station Voorthuizen, verderop aan de lijn was van het zelfde type. Station Barneveld-Dorp was eerst een bescheiden gebouwtje, maar al na enkele jaren kwam hiervoor een forser stationsgebouw. De haltes in de gemeente Ede waren Ede-Gemeentehuis...
Ede
Bekijk detail van "Van Stichting Oud Lunteren naar Vereniging en Museum Lunteren" Bekijk detail van "Van Stichting Oud Lunteren naar Vereniging en Museum Lunteren" Van Stichting Oud Lunteren naar Vereniging en Museum Lunteren
Periode: vanaf 1974 tot heden De Stichting Oud Lunteren is op 1 februari 1974 in het leven geroepen op initiatief van enkele Lunterse ingezetenen; de heren dr. Pier Hoekstra, ir. Jan Janus Pot, beiden woonachtig in Lunteren, hoewel ze daar niet vandaan komen. De derde oprichter van de stichting is de heer Van de Voort, landbouwer te Lunteren. Bewustzijn van een eigen identiteit en van een eigen waardevol verleden zijn een belangrijk motief voor de oprichting van Oud Lunteren.  De directe aanleiding voor het oprichten van een stichting is echter de dreigende verdwijning van het uit 1902 da...
Lunteren
Sluit popup voor filter "Trefwoorden"

Trefwoorden (12 filters)